Laminátka z Techmanie dorazí do Železničního depozitáře Národního technického muzea v Chomutově

12.11.2021 16:03|příspěvkové organizace

Dne 13. listopadu 2021 bude na trase Plzeň–Cheb–Chomutov jako tažené vozidlo soupravy zvláštního vlaku přepravena z Plzně do Železničního depozitáře Národního technického muzea v Chomutově právě probíhající nová akvizice NTM – prototypová elektrická lokomotiva pro střídavou trakční soustavu S699.001 tzv. Velká laminátka.

 

Přeprava právě probíhající nové akvizice Národního technického muzea – prototypu šestinápravové elektrické lokomotivy pro střídavou trakční soustavu S699.001, přezdívané Velká laminátka, se uskuteční dne 13. listopadu 2021 po trase Plzeň–Cheb–Chomutov. Neprovozní lokomotiva byla již v minulém týdnu převezena z plzeňské Techmania Science Center do plzeňského depa Českých drah, kde prodělala prohlídku a přípravu na přetah. Lokomotiva bude vyjíždět z depa v Plzni okolo 10. hodiny, řazena bude do soupravy zvláštního vlaku jako tažené vozidlo a bude doprovázena doprovodnými a brzdícími vozy. Souprava pojede sníženou rychlostí.

Lokomotiva S699.001, jejíž koupě do sbírek NTM právě probíhá, je další z řady úspěšných akvizic Národního technického muzea, které v tomto roce obohatilo své sbírky o desítky kolejových vozidel – naprostých unikátů i vozidel typických pro československou železniční historii i současnost.

Vozidlo bude převezeno do Železničního depozitáře NTM v Chomutově, kde bude vystaveno v příštích letech pro návštěvníky během sezónního zpřístupnění depozitáře. Po dokončení stálé expozice Muzea železnice a elektrotechniky NTM na Masarykově nádraží v Praze je předpokládáno vystavení této významné kulturní památky právě zde. Ani jedna z lokací nevylučuje příležitostné vystavení na dalších místech, domovskou Plzeň nevyjímaje.

Jedná se o unikátní prototyp šestinápravové elektrické lokomotivy S699.001 vyrobené ve Škodě Plzeň roku 1963, největší a nejtěžší elektrické lokomotivy pro traťovou službu na území ČR. O průkopníka, který stojí na počátku vývoje střídavé elektrické trakce na našem území, trakce, která bude v nedlouhé budoucnosti ovládat celé naše území. Vedle svých rozměrových a výkonových superlativů je lokomotiva nesmírně cenná též pro svůj ikonický design, za který vděčí designérovi Otakaru Diblíkovi, který pro stavbu skříně lokomotivy použil tehdy nový a nepříliš vyzkoušený materiál –⁠ skelný laminát, díky kterému se podařilo vytvořit z lokomotivy doslova umělecké dílo.

 

Kontakt:
Bc. Jan Duda

Vedoucí Odboru PR a práce s veřejností
Národní technické muzeum
Kostelní 42, 170 00  Praha 7
M: +420 770 121 917
E: jan.duda@ntm.cz

Soubory ke stažení
TISKOVÉ ODDĚLENÍ

Michaela Lagronová
Vedoucí tiskového oddělení
Tisková mluvčí
email: michaela.lagronova@mkcr.cz

Ivana Awwadová
Pracovnice tiskového oddělení
email: ivana.awwadova@mkcr.cz

Petra Hrušová
Pracovnice tiskového oddělení
email: petra.hrusova@mkcr.cz
info Novinářské dotazy prosím zasílejte na press@mkcr.cz.
Ostatní (včetně dotazů dle zák. č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím) směřujte na epodatelna@mkcr.cz, odkud budou zaslány příslušným odborným útvarům k vyřízení.