Nastavení cookies

Národní technické muzeum zprovoznilo první muzejní vlakovou soupravu

04.05.2023 16:52|příspěvkové organizace

V sobotu 29. dubna 2023 vyjel poprvé na koleje muzejní vlak Národního technického muzea. V rekonstruované vlakové soupravě jsou zastoupena typická i unikátní vozidla vyrobená v 60. – 80. letech dvacátého století a v sestavě s dieselovou i parní lokomotivou je bude NTM využívat k jízdám pro veřejnost.

 

Mám velkou radost, že Národní technické muzeum má poprvé v historii kompletní provozní vlakovou soupravu. Složena je z vozů, které muzeum koupilo od Českých drah a nyní byly opraveny v Krnově, z dieselové lokomotivy T478.1010 zvané Bardotka a na konci roku k soupravě přibyde opravená parní lokomotiva 464.102 Ušatá, tedy další provozní exponát z našich sbírek. Poprvé vyjel muzejní vlak v sobotu 29. dubna z Masarykova nádraží do Brandýsa nad Labem na akci ,Audience u císaře Karla I.‘ a zařazen tentokrát byl také  salónní vůz Františka Ferdinanda d'Este z roku 1909, “ říká Karel Ksandr, generální ředitel NTM. 

V soupravě muzejního vlaku jsou zastoupena typická i unikátní vozidla vyrobená v 60. – 80. letech dvacátého století a cílem NTM je zachovat tyto exponáty v provozním stavu, a přiblížit tak úroveň cestování v dané době široké veřejnosti. Základ soupravy tvoří osobní vůz se služebním oddílem řady BDa z roku 1974 a vozy řady Bai z let 1973-74, které budou podle potřeby doplňovány unikátním salonním vozem prezidenta ČSSR z roku 1968 a lehátkovým vozem s bufetovým oddílem z roku 1984.

S výjimkou lehátkového vozu BRcm se jedná o vozy typu Y, podle klasifikace Mezinárodní železniční unie vniklé v 60. letech dvacátého století. Od druhé poloviny 60. let byly vozy této kategorie masově vyráběny hned v několika vagónkách východního bloku a postupně nahradily většinu předválečných i raně poválečných vozů. Jen mezi lety 1964-1985 bylo z NDR do Československa dodáno 3200 rychlíkových vozů typu Y a další stovky vozů odvozených od tohoto typu vyrobila pro vnitrostátní dopravu vagonka Studénka. Obě varianty jsou v muzejní soupravě NTM zastoupeny. Unikátem v soupravě je zařazen i salonní vůz z roku 1909, který byl zhotoven pro pozdějšího následníka trůnu Františka d´ Este a jeho rodinu. Tento vůz byl později využíván k cestám císaře a krále Karla I., jak dokládá i historická fotografie.“ upřesnil Adam Horký, kurátor NTM.

 

Poprvé vyjel muzejní vlak z Masarykova nádraží do Brandýsa nad Labem v sobotu 29. dubna 2023 na akci „Audience u císaře Karla I.“. Vlak táhla parní lokomotiva ČD 354.195 „Všudybylka“ z roku 1925, na postrku byla muzejní dieselová lokomotiva T478.1010.

 

Kontakt:
Bc. Jan Duda
Vedoucí oddělení PR a práce s veřejností
Národní technické muzeum
Kostelní 42, 170 00 Praha 7 
M: +420 770 121 917
E: jan.duda@ntm.cz
 

Soubory ke stažení
TISKOVÉ ODDĚLENÍ

Jana Malíková
Vedoucí tiskového oddělení
Tisková mluvčí
T: 257 085 444
M: 606 752 051
E: jana.malikova@mk.gov.cz


Petra Hrušová
Pracovnice tiskového oddělení
T: 257 085 362
M: 725 700 095
E: petra.hrusova@mk.gov.cz


Ivana Awwadová
Pracovnice tiskového oddělení
T: 257 085 484
M: 777 457 341
E: ivana.awwadova@mk.gov.cz


Jana Zechmeisterová
Pracovnice tiskového oddělení
T: 257 085 206
M: 702 210 656
E: jana.zechmeisterova@mk.gov.cz

info Novinářské dotazy prosím zasílejte na press@mk.gov.cz.

Ostatní (včetně dotazů dle zák. č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím) směřujte na epodatelna@mk.gov.cz, odkud budou zaslány příslušným odborným útvarům k vyřízení.

Spojte se s námi